Om mig

Jag är en tjej på 38 år som beslutat att bli av med överflödiga kilon med hjälp av cambridgekuren och motion. Här delar jag med mig av mina tankar och funderingar kring detta.

måndag 12 januari 2009

Känner mig vilse i pannkakan

Hej hopp!

Hoppas ni mår bra i blåsten! Här kör jag på med LCHF. Det går bra och jag håller mig på banan. Är inte ett dugg hungrig och knappt ens sugen faktiskt. Känns lyxigt att få äta, men samtidigt ganska läskigt. Jagar kolhydrater som en tok och läser kolhydratsinnehåll på allt jag köper. Allt under 5% är ok, och ju lägre desto bättre. Tyvärr så ligger quornbitarna jag köpte idag på 6%, men det får gå ändå. Jag tänker inte börja äta kött under den här perioden. Jag får väl vara lite extra restriktiv med tillbehören då istället.

Det känns konstigt och ovant att kunna äta grädde och fet ost utan att ha dåligt samvete, så det har jag inte vågat mig på än. Har en kollega på jobbet som också är tränare och har hjälpt folk med vikt och han har peppat mig idag och tycker absolut att jag inte ska vara rädd för att äta fett. Han har gett mig rådet att äta ganska mycket fett nu i början och dra ner på det om jag inte får de resultat jag vill ha. Jag måste säga att jag känner mig ganska vilsen och saknar tryggheten som CK ger. Om man tar sina påsar som man ska och inte stoppar annat i munnen så VET man ju att man går ner i vikt. Med LCHF känns det mer osäkert, trots att många lyckats jättebra med sån kost. Äta en massa fett och mat och bli smal är en ekvation som känns fel för mig. Jag behöver all hjälp jag kan få med detta för det här är ju något alldeles nytt för mig, så tusen tack snälla Anette för länken du skickade! Det är guld värt för en vilsen själ!

Efter alla år av "bantande" så sitter det i ryggmärgen att man t.ex. ska välja lättmjölk istället för de fetare varianterna och att man ska sky grädde som pesten, men nu SKA man välja de fetare sorterna! Ja,ja. Det här får vara ett test i väntan på att min plånbok ska fyllas på. Funkar det inte så får jag väl hitta på nåt annat tills jag kan "kura" igen. Bara jag har koll på kilona så att de inte börjar lagras allt för snabbt och lätt.

Ta hand om er i vintermörkret och håll era monster på mattan!

Kram/J

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att länken kunde ge dig nåt! :o) Tack för superpepp i bloggen!
Ja visst känns det konstigt - att fett ska vara okej. Och att lightprodukter går helt bort. Man har ju blivit så matad med att det är precis tvärt om!. Men..det är egentligen samma princip med LCHF som CK. Det är bara det att det går långsammare för man äter ju kolhydrater. Sten-Sture Skaldeman förespråkar "GI noll" och då hamnar man också i ketos - och kroppen drivs helt på kroppens överskott av fett. (väldigt strikt och inte så rolig kost, då dricker jag hellre soppor för då behöver jag varken handla, laga mat eller diska *s*). Så du behöver inte vara så rädd...det är bara en CK-light du håller på med just nu :-D

Anonym sa...

Hej J,

Allévobars fungerar precis lika bra som CBK påsar, du tar 3 bars om dagen. Jag brukar dela dem på mitten och dela upp 6 bitar under dagen. Jag körde dem det sista på mitt kurande i våras och sedan dess har jag kört med dem hela tiden för jag tycker det fungerar utmärkt, det är ju som sagt lika mycket vlcd kur som ck är så det är inga problem. Dessutom är de ju så himla mycket lättare att få tag på än ck. Mitt apotek här säljer dem 3 för 45:-, jag vet inte om de gör det överallt men barsen är fortfarande billigare än ck.

Jo ;) jag skrev det inlägget just för att jag tyckte så synd om dig och så att du skulle veta att man måste ju inte ta just ck påsar!

Hoppas att det var till någon hjälp för dig. Själv är jag väldigt skeptisk till lchf och såna metoder, då hade jag nog hellre kört gi kickstart program som innehåller både lite fett och kolhydrater. Man kommer även in i ketos med den, syrran körde det förut. Men att kura tycker jag är det bästa vare sig det är pulver eller bars, tycker dock att allévo är de bästa för de har mindre kcal och inte massa socker och skit.

Kämpa på tjejen

Kram Bq